diumenge, 15 de maig del 2011

FOOD INC. - Funcionament de la indústria alimentària a EEUU

Notes del documental:

(http://www.youtube.com/watch?v=GQyERH_KbQo)

- 80% indústria alimentària és controlada per només 4 multinacionals

- 1950 vs 2008: los pollos se sacrifican con la mitad del tiempo y son el doble de grandes: "A la gente le gusta más la pechuga, por esto han resideñado el pollo para que tenga la pechuga más grande"

- Grans companyies càrniques: proporcionen préstecs als productors/criadors i els tenen sota control, en deute. (així els productors necessiten diners q no tenen per poder fer front a les despeses de renovació de maquinària q la companyia els exigeix)

- Gran part dels treballadors de les companyies càrniques són immigrants sense papers q no es queixen per les males condicions laborals.

- La majoria de les companyies determinen per contracte les condicions d'eficiència productiva. Els criadors no poden seguir el propi sistema. "No tenir poder de decisió en el teu propi negoci és degradant, és com ser un esclau de la companyia"

- La diversitat de productes que veiem al supermercat és falsa, la majoría de productes pertanyen a 4 grans multinacionals i estan elaborats al mateix lloc.

- 30% dels agricultors d'EEUU es dediquen a la producció de blat de moro. El Govern paga als agricultors perquè hi hagi excedent de producció gràcies a la pressió de la indústria. És la matèria prima de la majoria de productes envasats.
(Indústria pressiona govern per subvencionar blat de moro (legislació) -> poden comprar matèria prima per sota del cost de producció)

- Isoglucosa, àcid ascorbic, fructosa... molts elements q apareixen a les etiquetes dels productes provenen del blat de moro; i serveix de pinso pels animals, fins i tot pels peixos de piscifactoria. "Estamos enseñando a los peces a comer maiz"

- Si baixa el preu del blat de moro, baixa el preu prod. càrnics.

- Les vaques són rumiants i s'alimenten a base d'herba. Si mengen blat de moro és perquè és més barat i l'animal s'engreixa més ràpidament. Conseqüències: eColi: bactèria q es genera a l'estómac de la vaca quan mengen blat de moro. Aquesta bactèria muta de tal manera que pot arribar a tenir efectes molt greus per la salut dels consumidors.

- Juntament amb la realitat dels escorxadors: vaques amuntegades entre excrements: alta generació de bacteris i alt contagi -> antibiòtic a full...

- 13 grans escorxadors processen la major part de la vedella que es consumeix a EEUU.

- Cada vegada hi ha menys controls sanitaris. El govern ha perdut tota la capacitat de decisió i control sobre sistema alimentici. Ministeri d'agricultura va perdre judici en el que va acusar a companyies càrniques que havien estat responsables de greus contaminacions. Segons el jutge el ministeri no té dret a regular-ne el tancament. (Aleshores... qui?)

- Si les vaques mengessin herba durant 5 dies aliminarien el 80% de la producció d'eColi.

- Fast food -> diabetes. Diabetes tipo 2 només era freqüent en adults. Ara també en nens/es, en xifres tant elevades q podria ser considerada epidèmia.

- A l'escorxador de porcs més gran del món maten 32000 porcs al dia. Porten treballadors "il.legals" des de pobles situats a un radi de més de 160 km a la rodona. Els treballadors agafen infeccions de manipular la carn i els cauen les ungles. Treballar en una cadena de producció de la indústria càrnica és considerada una de les feines de més risc als EEUU.

- Indústria blat de moro EEUU ha rebentat preus -> Ind. blat de moro mèxic ha tancat -> milers de treballadors mexicans emigren als EEUU, on en molts casos acaben sent victimes de les males condicions de treball de la indústria càrnica. Govern ha permès aquest flux migratori que beneficia la indústria.

- Cada dia fan redades i s'emporten 15 treballadors de mitja detinguts. La indústria els reposta i manté el seu ritme de producció constant.

- 20% creix. anual de productes orgànics. Grans multinacionals estan comprant empreses de prod. orgànica.

- Pràcticament s'ha acabat la possibilitat d'adquirir llavors públiques. Patent Monsanto. "Si guardas las semillas sabes q te va a acabar llamando alguien de Monsanto". Agricultors poden ser denunciats per violació dels drets de patent. No es poden netejar les llavors ni guardar-ne.

- Alts càrrecs ind. alimenticia = alts càrrecs govern. No debat polític sobre tema llavors, controls santiaris,... i es legisla per protegir i mantenir aquests sistema productiu. -> Desinformació al consumidor.

- S'ha creat legislació també per multar qui critiqui el sistema. Es pot acusar per difamació. Oprah va ser denunciada per productors de Texas. Va guanyar el cas després d'anys de judicis i d'un alt cost econòmic.

"USTEDES PUEDEN CAMBIAR EL MUNDO EN CADA MORDISCO"

-

dimarts, 25 de gener del 2011

Afraid of criticism?

"Criticism is something you can avoid easily by saying nothing, doing nothing, and being nothing"

dilluns, 18 d’octubre del 2010

Igual que Intel.ligència militar...

Civilització + occidental són termes en contradicció...

Durant el domini britànic de l'Índia li van preguntar a Gandhi què opinava de la civilització occidental. Va respondre: "Seria una bona idea".
Un occident imperialista no pot ser, al mateix temps, un occident civilitzat, ja que els pobles civilitzats no destrueixen altres civilitzacions ni cultures. Ésser civilitzat significa viure i deixar viure, tant a nivell individual com a nivell de les societats en el seu conjunt.

Manifiesto para una democracia de la tierra. Vandana Shiva.

dilluns, 4 d’octubre del 2010

Manifiesto para una democracia de la tierra

Fragment del llibre "Manifiesto para una democracia de la tierra. Justicia, sostenibilidad y paz", de Vandana Shiva.

Al deteriorar la igualdad, la justicia y la democracia, la globalización alimenta una cultura del miedo que, a su vez, exacerva el fundamentalismo religioso. Ninguna sociedad es inmune a esa desintegración por las líneas de división cultural interna. No es de extrañar que la religión surgiese como forma motivadora del voto en las elecciones indias tras el proceso de liberaliación comercial/reformas de libre mercado impuesto por el Banco Mundial y el FMI en 1991. Y tampoco sorprende que el factor decisivo en las elecciones estadounidenses de 2004 fuese el de los valores religiosos y culturales, por encima de la guerra de Irak o de la economía.

Al mutar identidades de carácter positivo en otras de signo negativo, la globalización está creando e intensificando guerras cultuales. La globalización económica destruye culturas e identidades culturales positivas porque arruina los trabajos y la seguridad laboral de los que la mayoría de personas derivan su conciencia de quienes son. Las identidades ecológicas y económicas están ligadas al arraigamiento en un determinado lugar y en una determinada comunidad. Cuando se destruyen ocupaciones y medios de vida seguros, lo que ocupa el vacío de la pérdida del sentido de uno mismo (o una misma) es una identidad negativa, es decir, una identidad que responde a la pregunta de "¿quién soy? con un "No de los otros". Muchos agricultores estadounidenses y de otros países ya no pueden basar su identidad en la tierra porque las deudas y los embargos los han expulsado de ella.

Estas comunidades desarraigadas son luego manipuladas sobre la base de unas identidades negativas con el fin de crear bancos de votos y un soporte de poder. La democracia se desvía así de la democracia económica debido a una guerra cultural fundada sobre las identidades negativas. Se genera, de ese modo, un círculo vicioso en el que unas culturas y una democracia negativas (una democracia, por cierto, que no es "del pueblo, por el pueblo y para el pueblo", sino "de las empresas, por las empresas y para las grandes empresas") impulsan unas políticas económicas no sostenibles y contrarias a las personas. Los políticos deben ganar las elecciones pero no pueden intervenir en los procesos económicos en nombre de la población que les vota. De ahí que, en lugar de la justicia económica, sean la identidad y la inseguridad culturales y religiosas su principal capital político. Sin democracia económica, la democracia política se convierte en una fuerza de división popular, no de unión. La diversidad cultural y el pluralismo, tejido constitutivo de la democracia, quedan desgarrados por el asalto directo del mercado y de la manipulación de los políticos.

Tenint un sistema com el que tenim, perquè quan parlen de manifestants i els anomenen anti-sistema es dóna per fet que és un insult o despectiu? Tal i com està el pati, és com a mínim un piropo...

dissabte, 21 d’agost del 2010

dijous, 29 de juliol del 2010

inputs Colombia

Éramos dioses y nos volvieron esclavos.
Éramos hijos del Sol y nos consolaron con medallas de lata.
Éramos poetas y nos pusieron a recitar oraciones pordioseras.
Éramos felices y nos civilizaron.
Quién refrescará la memoria de la tribu.
Quién revivirá nuestros dioses.
Que la salvaje esperanza sea siempre tuya,
querida alma inamansable.

Gonzalo Arango (1931-1976)
Poeta Nadaista


A pesar de las adversidades, a pesar del olvido, a pesar de nuestros gobernantes y de la indiferencia de todos, en Colombia perviven 87 pueblos indígenas diseminados a lo largo del territorio nacional, que aferrados a su cultura están librando una dura batalla que pretende absorberlos en la sociedad mayoritaria. A pesar de esto, los 87 grupos Indígenas colombianos conservan aún 64 lenguas autóctonas y cerca de 300 formas dialécticas.

http://www.todacolombia.com/etnias/gruposindigenas/pueblos.html

diumenge, 18 de juliol del 2010

Discurs del 1948 - Cap Seattle (tribu Suquamish)

Los nativos americanos y las culturas indígenas de todo el mundo han entendido y han experimentado siempre la vida como un continuo entre especies (humanas y no humanas) y entre generaciones (presentes, pasadas y futuras). El siguiente discurso de 1848, atribuído al jefe Seattle, de la tribu de los suquamish, capta claramente dicha ininterrupción:

¿Cómo se puede comprar o vender el cielo o el calor de la tierra? Ésa es una idea que nos resulta extraña.
Si no somos dueños del frescor del aire ni del fulgor del agua, ¿cómo podrán ustedes comprarlos?
Hasta el último rincón de este terreno es sagrado para mi pueblo. Cada aguja que resplandece en los pinos, cada pedazo del litoral arenoso, cada gota de la bruma de los sombríos bosques y cada claro que se abre en ellos, y asta el más pequeño insecto zumbador son sagrados en la memoria y la experiencia de mi pueblo. La savia que recorre los árboles transporta los recuerdos del piel roja.
Si algo sabemos, es esto: la Tierra no le pertenece al hombre; es el hombre el que pertenece a la Tierra. Eso lo sabemos bien. Todas las cosas están conectadas entre sí, como la sangre que une a nuestra familia. Todo está conectado.


Manifiesto para una democracia de la tierra - Vandana Shiva